Het ondernemersnetwerk van Rotterdam & Regio Rijnmond

Verzekeringsadviseur belangrijker dan ooit

“De voorwaarden veranderen door corona continu en dat heeft gevolgen voor je bedrijf. Nog meer dan ooit ben ik blij met mijn verzekeringsadviseur”, zegt VNO-NCW lid Richard Jongste. Hij doet al jarenlang zaken met Schouten Zekerheid die Jongste gevraagd en ongevraagd advies geeft over zijn verzekeringen.

Schouten Zekerheid adviseert klanten actief, zoals bijvoorbeeld wanneer een wet wijzigt. Hierdoor kunnen eventuele problemen vooraf worden aangepakt en opgelost dat is vele malen efficiënter dan achteraf oplossen. Schouten is een actieve partner!

Corona vragen
Normaal vind je Schouten Zekerheid op veel netwerkgelegenheden, echter in corona tijd was dat niet mogelijk. Schouten adviseert nu haar klanten via nieuwsbrieven, webinars en digitale vergaderingen. Zeker in het begin van de coronacrisis kreeg Schouten Zekerheid veel vragen: “Veel vragen gingen over of bepaalde zaken eigenlijk wel of niet gedekt waren in coronatijd?”, zegt directeur Wilco de Haan van Schouten Zekerheid.

Toen de coronacrisis uitbrak stonden ineens veel klanten bij Schouten op de stoep. De Haan: “Zeker betreffende de personeelskant waren veel vragen, over verzuim verzekering, over of wellicht iedereen preventief ziek gemeld moest worden, over wat er dan gedekt wordt. Dit soort vragen en nog veel meer, kortom een drukke tijd”, zegt de Haan.

Flexibele betalingen
In het begin van de coronacrisis hebben veel bedrijven allerlei verzekeringen opgezegd, want loodsen waren bijvoorbeeld toch leeg. “Echter, ons advies was o.a. ‘pas alsjeblieft op met je brandverzekering, die moet je echt behouden.’ Ik ben blij dat onze advies functie hier nadrukkelijk goed van pas is gekomen en wij zodoende klanten hebben kunnen adviseren en attenderen op de risico’s”, zegt de Haan.
Schouten Zekerheid merkt dat Retail, Kappers en Horeca echt een ontzettend slechte periode achter de rug hebben. “Door de goede relatie met onze klanten komen we er samen met ze uit, zoals door bijvoorbeeld de betalingscondities te verruimen. Wij hebben ons in deze crisis coulant opgesteld”, aldus de Haan.


Richard Jongste | VNO-NCW Lid & Directeur Maasmond BV

Als de zon schijnt moet je het dak repareren
“Juist nu je het misschien iets rustiger hebt is het een goed moment om na te gaan of je wel goed verzekerd bent. Het zou immers vervelend zijn wanneer alles weer goed draait, dat je dan niet goed verzekert bent”, zegt de Haan.

Richard Jongste: “Een goede band met je verzekeraar geeft dat ze ook ongevraagd met advies komen over verzekeringen. Juist met dingen waar je zelf niet over na zou denken. Dat is een groot goed”.
Zo blijkt bijvoorbeeld in de horeca dat in veel polissen het ‘bezorgen van eten’ niet is meeverzekerd in de polis. “Nederlanders staan bekend om hun creativiteit in ondernemen en dat is geweldig, maar let wel op. Niet alles wat je doet wordt ineens standaard meeverzekerd”, zegt de Haan.
“Niet alles hoeft ook altijd verzekerd te zijn”, voegt Richard Jongste toe. “Maar het is wel fijn dat je wordt gewezen op bepaalde risico’s, dan kun je bewust een afweging maken”.

Artificial intelligence is de toekomst
De trend is dat er veel meer datagedreven gewerkt gaat worden. “Dan kan ik bijvoorbeeld desgewenst Richard’s bedrijf benchmarken met andere soortgelijke klanten, we hebben namelijk veel klanten in dezelfde sector”, zegt de Haan. Met AI kan Schouten Zekerheid hierdoor zaken analyseren en daardoor adviseren op verschillende vlakken zoals op curve prestatie en waar men eventueel over of onder is verzekerd.