“De moed zakte in onze schoenen toen we hoorde dat de horeca opnieuw dicht moest. Toen moesten we echt even anders gaan nadenken”, zegt Marcel van Breda van Schmidt Zeevis. Het Rotterdamse visbedrijf belandt dit jaar in de rode cijfers, toch is het maar een beetje. “Ik zag het licht door deze crisis”.
Voor de coronacrisis ging het Schmidt Zeevis volledig voor de wind. Ze kregen veel opdrachten om de zee- en riviercruise te bevoorraden. “Rotterdam ligt logistiek erg goed, maar je wint zo’n opdracht ook op spoedig aanleveren”, zegt Marcel van Breda. Echter, bij navraag naar de cijfers van dit jaar: “Tja… ik draai er niet om heen, ik heb 30 miljoen euro minder omzet!”
30 miljoen euro minder omzet
Schmidt Zeevis heeft geleerd altijd haar omzet te verdelen over verschillende sectoren: cruise, horeca, Caribische gebied, Midden Oosten en consumenten. “Echt hé, als je alles bij elkaar op telt.
10 miljoen euro omzet verlies op cruise, 15 miljoen euro bij de horeca en nog eens 6 miljoen euro op export naar Caribisch gebied en Midden Oosten”, zegt van Breda zuchtend.