Het ondernemersnetwerk van Rotterdam & Regio Rijnmond

Wethouder Karremans:’Rotterdam verandert van autoverkeerstad in een verblijfstad

‘Rotterdam is en blijft een werkstad, maar het moet vooral ook een stad worden waar je fijn verblijft’, zegt de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans verantwoordelijk voor buitenruimte, mobiliteit en handhaving. In de serie - Kennismaken met de nieuwe wethouders - deze keer VVD-wethouder en ondernemer Vincent Karremans.

Nog maar 36 lentes jong, net getrouwd, een dochter van 1,5 jaar oud en woont in het Liskwartier. Karremans is een ondernemer in hart en nieren: “Ik zag een probleem toen ik student was tussen stages en arbeidsplekken. Ik dacht een oplossing te hebben en ging er als een grap mee aan de slag, het is een zeer succesvol bedrijf geworden”.

De motivatie van Karremans om de politiek in te gaan is om impact te maken voor Rotterdam op een ondernemende manier. “Wat mij betreft moeten er dan ook veel meer ondernemers in de politiek komen, die zijn veel meer op resultaten gericht dan op het proces”, zegt Karremans met veel enthousiasme.
Hoe kijkt Karremans naar een club als VNO-NCW? “Als ondernemer is dit zeker een club waar ik mij dan ook echt thuis voel”.

Over (verkeers)oplossingen gesproken…
We spreken wethouder Karremans uiteraard ook over de keuze voor de derde stadsbrug, want de stad staat rondom de oeverbindingen regelmatig muurvast. “We gaan 2 miljard investeren in een beter OV netwerk, de oude lijn met twee nieuwe treinstations De Kuip en treinstation Van Nelle fabriek gaat er komen”, zegt Karremans.

VNO-NCW heeft aangegeven voorkeur te hebben voor een (metro)tunnel. “Dat is volstrekt onhaalbaar gebleken, dat kost zo’n 6 miljard, dat is 2 keer de jaarbegroting van de gemeente Rotterdam”.

Dan maakt hij duidelijk punt: “Het heeft geen zin om hierover door te blijven praten, een brug is de enige realistische optie en het gaat juist 15.000 banen per wijk opleveren vanwege betere verkeersbereikbaarheid. Dat betekent ook meer toegang voor nieuw talent voor ondernemers in de regio Rotterdam"

Even adem inhouden
De komende jaren staan er in de regio Rotterdam veel onderhoudsprojecten/ nieuwbouwprojecten op stapel. Als wethouder Mobiliteit ziet hij dat dat tot behoorlijke verkeershinder gaat leiden. Karremans: “De komende vier jaar moet je echt even je adem inhouden. We hebben babyboom generatie infrastructuur. Kijk maar naar de Brienenoordbrug, Heinenoordtunnel. In en rondom Rotterdam staat zoveel van deze infrastructuur. Dat moet nu allemaal worden opgeknapt en hersteld. Daarnaast wordt er op veel plekken in Rotterdam nieuwe woningen gebouwd".

Mentaliteit bij bedrijven kan ook anders
Veel gewoonten van voor corona lijken weer terug te komen, zoals de ‘ik ga met de auto naar een afspraak/klant’. Vincent Karremans vindt dat bedrijven echt zelf ook een bijdrage kunnen leveren aan betere mobiliteit in de stad: “Geef als bedrijf gratis een OV kaart voor je werkafspraak, in plaats van een gratis uitrijkaart. Van de P&R ben je met de metro vaak eerder in het centrum, dan met de auto, zeker in de spits”.

“Uiteraard moet het OV netwerk dan super betrouwbaar zijn en ja RET zit met personeelstekorten, maar de verwachting is dat dit beter wordt, anders kan de stad niet groeien en komt verandering niet van de grond”
Trekken bedrijven dan niet uit de stad?

Wethouder Karremans snapt dat sommige bedrijven de stad verlaten. Spijtig vind hij het dat NautaDutilh na 300 jaar vertrekt uit Rotterdam. “Ik ben zelf ook drie keer verhuisd met mijn bedrijf. Dat is ook helemaal niet erg. De stad verandert en zo ook de bedrijven in die stad”, aldus Karremans.

Het centrum wordt als het aan Karremans ligt nog veel autoluwer. Buitenruimte zit ook in de portefeuille van Karremans. “De binnenstad moet ook meer een fijne verblijfplek zijn, zodat meer mensen in het centrum kunnen en willen wonen, juist om meer mensen aan te trekken en personeelstekorten tegen te gaan”. Volgens Karremans zit het grootste knelpunt voor ondernemers niet in regels, maar gewoon omdat personeel niet in de stad kan wonen.

Andere stadsindeling
Gebieden als centraal station, Blaak en Weena blijven kantoorgebieden, maar door ontwikkelingen op andere plekken zoals het Hofplein, is het ook aantrekkelijk vertoeven. “Het is ook gewoon nodig als we echt gezonder willen leven en aan klimaatadaptie willen doen. Het is juist goed voor ons vestigingsklimaat.”, zegt Karremans. In die buitenruimte moet volgens hem ook veel meer ruimte komen voor horeca ondernemers en terrassen.

“Rotterdam is nog steeds een te versteende stad. Het kan en moet echt veel groener en dat gaan we samen doen, samen met ondernemers”. En toen hing Karremans de telefoon netjes op. “Even hardlopen”