Het ondernemersnetwerk van Rotterdam & Regio Rijnmond

Koningin Maxima brengt verrassingsbezoek aan Hogeschool Rotterdam

Koningin Maxima is onder de indruk hoe in Rotterdam tijdens de coronapandemie flink is doorgepakt, om onderwijs beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de drie rondetafelgesprekken die koningin Maxima had tijdens het verrassingsbezoek aan de Hogeschool Rotterdam. 

Koningin Maxima sprak daar met mensen uit de onderwijswereld en het bedrijfsleven. Zo ook met Zakia Guernina van het bestuur van de Hogeschool Rotterdam. Zij startte met een aantal samenwerkingspartners in 2018 een denktank, omdat vooral de economische opleidingen beter moeten aansluiten op de snel veranderende arbeidsmarkt.

“Vooral economische opleidingen moeten veel adaptiever worden”
Zakia Guernina: “Ik kom origineel niet uit de onderwijswereld, maar ik snap heel goed dat je samen met het werkveld moet gaan bedenken hoe de onderwijswereld aansluit bij de snel veranderende arbeidsmarkt om de emancipatoire waarde van ondernemerschapsonderwijs hoog te houden. Dus vroegen we ondernemers: ‘Welke skills zijn nodig en wat verwachten jullie van onze afstudeerders?!’

In Rotterdam gaat het jaarlijks om 23.000 economie studenten die hun studie afronden, terwijl de arbeidsmarkt niet op ‘zoveel breed opgeleide’ economie afgestudeerden zit te wachten, waardoor zij veelal een mismatch meemaken.

Cross-over is het ‘magic word’
“Mai Elmar ( voorzitter VNO-NCW Rotterdam Rijnmond) zei ooit tegen mij: ‘Alles is economie, dus maak cross-overs’. En dat is ook zo! Want als je alles in de studie zeer algemeen houdt, nou dan is de student breed opgeleid, maar kan van alles een beetje. Dat is het nét niet“, zegt Guernina. Ondernemers zeiden tegen haar: “Wat kunnen we nu echt met die breed opgeleide studenten? Nou eigenlijk te weinig, want we kunnen ze niet specialistisch inzetten”.

Cross-overs heeft Hogeschool Rotterdam dan ook gemaakt. Economie moet je volgens Guernina altijd verbinden aan een directe sector. “We hebben vele ronde tafel gesprekken gehad met ondernemers en die zeiden dat studenten meer weten dan alleen het algemene verhaal”, zegt Guernina enthousiast.
Met de denktank bedachten ze cross-overs tussen de verschillende sectoren: economie en zorg, economie en techniek, circulariteit, digitalisering  en betekenisvolle economie.

Experimenteren in het onderwijs
“In de onderwijswereld zit alles vast in regels en dat is uiteraard niet slecht. Toch heeft de minister in 2019 een dringend advies gegeven om meer vrijheid te krijgen in de regelruimte’, zegt Guernina. De minister gaf de Hogeschool de ruimte om te gaan experimenteren in zogenaamde vrije zones. Zo zijn er nu de ‘eerder genoemde’ specialisaties die studenten kunnen kiezen vanaf het 3e jaar. “Ook de minister zag in, dat het vertrouwen vanuit onderwijs in de aansluiting van economie opleidingen, op de arbeidsmarkt terug moet komen”.

Naast de specialisaties wordt al veel eerder in de studie een connectie gezocht met het bedrijfsleven. “Ik word verdrietig als een economie student heel trots aan komt zetten bij een bedrijf met weinig ict expertise. Een stagiair moet een ondernemer juist verrassen met de toekomst: ‘Kijk, dit kunt u met artifical intelligence veel sneller doen’. Studenten moeten volgens Guernina dan ook de werknemers van de toekomst zijn.

Compliment van Koningshuis
Koningin Maxima bezocht de Hogeschool Rotterdam om te horen hoe het onderwijs is verlopen tijdens de coronapandemie. Daarnaast nam ze vooral ook de tijd in rondetafel gesprekken om o.a. alles te horen over de Rotterdamse onderwijsdenktank en ondernemersschapsonderwijs. Meerdere onderwijs- en ondernemersinstellingen zijn hieraan verbonden. “Dat koningin Maxima hierover wilde praten voelt echt als een enorm compliment voor het team”, zegt Guernina. Midden in corona heeft ons ondernemerschapsonderwijs, startup academy, circa 100 nieuwe studentondernemers opgeleverd!

Koningin Maxima vertelde in het rondetafelgesprek dat ondernemers de motor van onze economie zijn. “Dat betekent dat we continu moeten nadenken en de opleidingen aanpassen aan de dag van morgen. Mijn missie is dan ook om de ondernemende wereld en het onderwijs beter met elkaar te verbinden”.
De verschillende instellingen gaan nu ook samen verder op andere gebieden zoals circulariteit voor MKB en een datalab voor AI. De onderwijsminister heeft daar inmiddels de ruimte voor gegeven om te laten experimenteren.