Met trots meldt VNO-NCW Regio Rotterdam dat Claudia van der Graaf is toegetreden tot het bestuur met de portefeuille Hospitality. “Claudia is expert op het gebied van gastvrijheid dat ver reikt voor zowel stad als haven, we zijn blij met haar toetreding , zegt voorzitter Mai Elmar.
Als kind stond Claudia al klaar om koekjes te halen voor bezoek en nog steeds is ze iemand die – ondanks een drukke agenda – het voor elkaar krijgt om iedereen een warm welkom te bereiden. “Mensen kopen mensen,” zegt ze met een glimlach want ‘kopen’, overal waar ze komt – van luchthaven , universiteit, restaurant tot haar eigen thuis – heeft ze aandacht voor het creëren van een veilig, persoonlijk thuisgevoel voor de ander. Claudia is geboren en opgegroeid in Ridderkerk, en van jongs af aan heeft gastvrijheid haar interesse.
Na haar hbo-opleiding Hotelmanagement in Den Haag startte Claudia haar immer internationaal gerichte loopbaan in de hospitality sector in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Bij het Rotterdam Marriott Hotel doorliep ze verschillende leidinggevende commerciële functies. Zo stond ze o.a. ook aan de basis van het rebranden naar Marriott in 2016 waar ze in 2019 werd benoemd tot General Manager.
Claudia wint internationale prijzen
Onder haar leiding groeide het hotel uit tot één van de absolute topadressen in de stad. In 2023 werd Claudia zelfs tijdens de General Managers Conferentie in Abu Dhabi bekroond met de “Leadership Excellence Award” voor franchise-hotels. Een terechte erkenning voor haar vermogen om “put people first” te laten leven voor gast en organisatie.
Voor Claudia is hospitality vooral een mensen vak. “Gastvrijheid geeft een fijn gevoel: welkom zijn, gezien en herkend worden,” verklaart ze. Een overtuiging die Rotterdam nodig heeft, gastvrijheid ligt ten grondslag voor vele zaken, bedenk bijvoorbeeld bereikbaarheid, veiligheid en vindbaarheid. Haar portefeuille is als het ware een brug tussen vele partijen in onze stad. Kortom naast hotels en restaurants, iedereen die een rol speelt in het welkom heten van bezoekers, ondernemers en bewoners!
Meer structurele gastvrijheid in Rotterdam
Door elkaar beter te vinden en af te stemmen, creëren we een sterker, eendrachtig gastvrijheidsnetwerk in Rotterdam. Denk aan hoe we – met de hospitality partners in onze stad – nieuwe initiatieven zoals de Rotterdam City Card kunnen promoten. Echter, ook hoe we informatiestromen rond weg opbrekingen kunnen coördineren.
Zo voorkomen we dat een goed initiatief halverwege strandt en versterken we de impact op de lange termijn. Met name tijdens de vele bouw- en infrastructuurprojecten in de stad, is schakelen met ondernemers en gemeente van groot belang. Altijd met bewoners en gasten in het vizier opdat ongemakken werkelijk tot een minimum beperkt blijven.
BTW verhoging hotels valt zwaar
Natuurlijk kent de horeca sector op zich ook uitdagingen. Vanaf 1 januari 2026 stijgt zeer waarschijnlijk het BTW-tarief op logies van 9% naar 21%, een klap voor zowel zakelijke als vrijetijdsgasten. “We kunnen onze prijzen niet met 12% optrekken zonder onze bezettingsgraad in gevaar te brengen,” legt Claudia uit. Deze btw-verhoging heeft grote gevolgen voor onze sector en haar concurrentiepositie, met name op het gebied van het aantrekken van congressen naar ons land en stad.
De btw-tarieven van onze direct buurlanden en elders in Europa liggen aanzienlijk lager waardoor onze gasten eerder geneigd zullen zijn om daar naartoe af te reizen. Naast omzetverlies zullen ondernemers tevens aan de kostenkant waakzaam moeten zijn; marges staan onder druk en commissiekosten en andere operationele uitgaven zoals creditcardkosten zullen stijgen.”
Bovendien voelt de branche nog steeds de nasleep van corona, terwijl de schaarste op de arbeidsmarkt de druk verder opvoert. Samenwerking binnen de Rotterdamse Hotel Combinatie, met VNO-NCW, KHN, Platform Gastvrij Rotterdam en Rotterdam Partners is daarom onmisbaar om deze storm te doorstaan.
“Pak je verantwoordelijkheid ondernemer!”
Claudia gelooft sterk in Rotterdam: een stad die zich na de verwoestende bombardementen van 1940 heeft herbouwd en herpakt. Van donker en troosteloos tot bruisend en internationaal voorbeeld. Met Iconen als Depot, de Markthal en het Centraal Station en de nooit aflatende “make it happen”-mentaliteit blijft de stad in ontwikkeling.
“Rotterdammers zijn loyaal, direct en houden van aanpakken,” zegt Claudia. “Pak je verantwoordelijkheid, blijf met respect in gesprek en rol samen plannen uit. Dan kunnen we veel meer voor elkaar krijgen dan we denken.”
Kortom werk aan de winkel en dat gaan we verder samen nóg beter doen!